NakupniCentrum.cz

Prodej jízdních kol, prodej horských kol, dětských, silničních, akční ceny, jízdní kola Author, kola Merida, kola BMX, kola Cube, kola Scott

Výběr jízdního je mimo jiné podmíněn především charakterem terénu a účelem, k němuž bude kolo používáno. V zásadě lze rozlišit několik hlavních typů kol, a to horská kola, silniční kola, kola trekkingová, crossová a kola určená pro jiné disciplíny speciální povahy.

V současné době je velice úspěšný především prodej horských kol (zkráceně MTB z anglického mountain bike). Tato kola jsou svou robustní konstrukcí a valivým odporem pneumatik uzpůsobena do náročnějšího terénu a obecně na cesty horší kvality. Kola tohoto druhu lze klasifikovat do tří základních skupin: 1) Celoodpružená kola – tj. kola s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní částí kola. Vlastnosti kola předpokládají nerovný terén a vystavení cyklisty četným nárazům, které je konstrukce kola schopna vyrovnat, čímž zaručuje komfortnější jízdu. Vzhledem ke konstrukčnímu uspořádání je hmotnost těchto kol poměrně vyšší, šlápnutí do pedálů má poněkud pomalejší odezvu a obecně je celá jízda v porovnání s pevnými horskými koly spíše pomalejší. 2) Pevná horská kola – kola s pevným rámem a odpruženou vidlicí. Tato kola se ve srovnání s celoodpruženými nedokáží plně přizpůsobit členitému terénu. Na rozdíl od celoodpružených jsou však vhodná pro svižnější jízdu a zaručují i rychlejší odezvu po záběru do pedálů. Taktéž jejich hmotnost je výrazně nižší. 3) Kola bez odpruženého rámu a bez odpružené vidlice – téměř se nevyrábějí, a proto se jejich bližšímu popisu nebudeme věnovat. Rám horského kola je opticky mohutnější a v porovnání s ostatními typy kol mnohdy i menší. Rám se nejčastěji vyrábí z oceli, hliníku, titanu, hořčíku, skandia a karbonu. Zpravidla je horské kolo také vybaveny větším počtem převodů, a to zejména v oblasti převodů lehkých a superlehkých, neboť tyto převody usnadňují prudká stoupání a jízdu těžkým terénem. Odpovídající velikost rámu závisí na výšce cyklisty. Nejdůležitějším parametrem je vzdálenost rozkroku od země. Obecně lze stanovit velikost rámu vhodného horského kola znásobením výšky cyklisty od země do rozkroku znásobené koeficientem 0,65. Získaná hodnota je pak v jednotkách centimetrů. Při obkročném postavení přes rám horského kola by vzdálenost mezi štanglí a rozkrokem měla činit přibližně pět až sedm centimetrů. Cena horského kola se odvíjí především od toho, do jakého terénu je kolo uzpůsobeno. Často jsou vyhlašovány na některá horská jízdní kola akční ceny, které se však často týkají pouze kol, jejichž konstrukční vlastnosti vyhovují pouze rekreační jízdě v mírném terénu. Cena kvalitních kol upravených do náročnějšího terénu a vyrobených z kvalitních součástek dlouhodobé životnosti se nedostane pod 5 000,- Kč. V žádném případě se nedoporučuje využít prodej jízdních kol za velmi nízké ceny v hypermarketech a podobných nespecializovaných obchodech. Mezi doporučeným zbožím pro začátečníky i pokročilé cyklisty jmenujme např. jízdní kola Author, úspěšný je rovněž prodej kol Cube, která na trhu platí za značku vysoké kvality, totéž splňuje i jízdní kolo Apache. Ceny nejdražších modelů se pohybují v částkách desítek tisíc korun. Levnější jsou pak jízdní kola Favorit.

Neméně úspěšný je v posledních letech také prodej silničních kol. Typická je pro ně subtilní konstrukce, nízká hmotnost a často řidítka typu „beranů“. Silniční kola jsou učena na dlouhé trasy po upravených silnicích. Z tohoto důvodu nejsou součástí kola lehké a superlehké převody jako je tomu u kol horských, popřípadě trekových. Současně se do silničních kol nemontují odpružené vidlice, takže i mírně nerovný povrch představuje pro cyklistu poměrně nepohodlnou jízdu. Kolo je navíc značně náchylné k nejrůznějším defektům – hrozí např. proseknutí plášťů či galusek. Ideální není ani pro účely cykloturistiky, neboť jeho konstrukční vlastnosti nejsou uzpůsobeny pro zatížení brašnami. Uplatnění tedy nachází silniční kolo spíše v závodních podmínkách nebo u aktivních sportovců. Při obkročném postavení přes rám by vzdálenost mezi štanglí a rozkrokem měla být o něco menší než v případě kola horského, a to přibližně dva centimetry. Pro stanovení velikosti rámu lze použít stejnou metodu, jako je popsáno u horských kol, za koeficient pro násobení se ale považuje číslo 0,74. Ze známých výrobců se specializuje na silniční kola Author, dále jsou oblíbená silniční kola Scott, kvalitních parametrů dosahuje i silniční kolo Carrera.

Převážně na silnice, zpevněné cesty a cyklostezky jsou určena kola treková, okrajově s nimi však lze zajet i do méně kvalitního terénu. Oproti silničním kolům spočívá jejich neocenitelná výhoda v tom, že se rozsahem svých převodů vyrovnají s koly horskými. Díky užším plášťům však na rovině dosahují vyšších rychlostí než kola horská. Trekové kolo lze považovat za jakýsi kompromis mezi kolem silničním a horským. Za vysoce kvalitní lze pokládat trekingová kola Merida. Výrazným smyslem pro detail a moderní designové řešení se vyznačjí trekingová kola Kellys. Taktéž vyrábí treková kola Scott. V neposlední řadě se specializuje na trekové kolo Author a jiné firmy.

Další kategorií jsou crossová kola. Vzhledem k tomu, že se tato kategorie kol vydiferencovala ze skupiny kol trekových, lze zkonstatovat, že se od trekových kol liší pouze v doplňcích. Na rozdíl od trekových kol nejsou crossová kola vybavena blatníky, nosiči ani osvětlením. Současně je crossové kolo uzpůsobeno pro jízdu v členitém terénu. Vzdálenost od štangle k rozkroku by při obkročném postavení přes rám crossového kola měla činit tři centimetry. Koeficient násobení je pak 0,70. V případě croossových kol je u nás opět úspěšný prodej kol Author, dále vyrábí cyklocrossová jízdní kola Merida a jiné firmy.

Kromě těchto výše uvedených kategorií se také vyrábí mnoho kol pro speciální účely. Pro účely freestylu se např. uskutečňuje prodej kol BMX (z anglického bicycle-moto-cross), což jsou malá, zhruba dvacetipalcová kola, která oproti horským kolům vynikají svou jednoduchostí. Neobsahují přehazovačky, odpružené vidlice apod. Dále jsou konstruovány trialové speciály učené k překonávání schodů a jiných překážek, ležatá kola, v nichž jezdec pololeží-polosedí aj.

Za svým způsobem specifický lze také pokládat prodej dětských jízdních kol. Při výběru dětského kola je nutné uvážit zejména vhodnou velikost. Z hlediska bezpečnosti se doporučuje, aby dítě, které si ještě dostatečně neosvojilo techniku jízdy, dosáhlo z kola na zem. Důležitý je i přirozený posed – řidítka by neměla být vzhledem k velikosti dítěte příliš vysoko, aby dítě nebylo nucené sedět v natažené poloze. Mezi modely pro nejmenší je úspěšný zejména prodej dětských kol s protisměrnou šlapací brzdou. Vybírat lze také z velkého množství doplňujících komponent usnadňujících učení se technice jízdy. Klasická jsou např. přídavná kolečka apod.